Pisey trip: កម្ពុជាក្រោមអានាព្យាបាលបារាំង ( ស.វ.ទី ១៩ និង ២០ )
សូមស្វាគមន៍!!! មកកាន់ ប្លក់ បេះដូងអ្នកសិក្សា ប្លក់នេះបង្កើតឡើងដើម្បីចែករំលែកនូវ ឯកសារ ប្រវត្តិសាស្រ្ដ​ មេរៀនស្រាវជ្រាវ ដើម្បីជាគន្លឹះសម្រាប់បងប្អូនប្រិយមិត្តអ្នកអាន ទទួលបាននូវចំណេះដឹង និងការបង្កើតឱ្យមានវប្បធម៌ចែករំលែក​ អ្នកចេះបង្រៀនអ្នកមិនសូវចេះ អ្នកមិនសូវចេះបង្រៀនអ្នកមិនចេះ ជាគន្លឹះសម្រាប់បងប្អុនដែលកំពុងតែសិក្សាដើម្បីពង្រីកចំណេះដឹងផងដែល សូមអរគុណ!!! សម្រាប់ការកាំទ្រ យើងខ្ញុំសូមសន្យាថានឹងស្វែងរកនូវអត្ថបទល្អចែកជូនបងប្អូនទស្សនាជាបន្ដទៀត.....

កម្ពុជាក្រោមអានាព្យាបាលបារាំង ( ស.វ.ទី ១៩ និង ២០ )





 

កម្ពុជាក្រោមអានាព្យាបាលបារាំង ( ស.វ.ទី ១៩ និង ២០ )



                                     I.     ព្រះបាទនរោត្ដម ១៨៥៩ - ១៩០៤

នៅ​ពេល​ដែល​ព្រះ​បាទ​ហរិស្ស​រាមា​អិស្ស​រាធិ​បតី​សោយ​ទី​វង្គង់​ទៅ​ ពួក​មន្រ្ដី និង​ព្រាហ្មណ៍​​​​បុរោ​ហិត បាន​លើក​ព្រះ​រាជ​បុត្រ​ច្បង​នាម​អង្គ​ច្រលឹង ឬ អង្គ​វតី​អោយ​ឡើង​គ្រង​រាជ​ស្នង​ព្រះ​បិតា​នៅ​រាជ​ធានី​ឧដុង្គ​។

កិច្ចការ​ដែល​ព្រះ​អង្គ​ត្រូវ​បំពេញ​ជា​ដំបូង គឺ​ថ្វាយ​ដំណឹង​ទៅ​ព្រះ​ចៅ​សៀម ពី​ការ​ជ្រើស​រើស​អោយ​ព្រះ​អង្គ​ឡើង​គ្រង​រាជ​។ ព្រះ​ចៅ​សៀម​បាន​បញ្ជូន​មន្រ្ដី​ម្នាក់​មក​រាជ​ធានី​ឧដុង្គ ដើម្បី​បញ្ជាក់​ពី​ការ​យល់​ព្រម​របស់​ព្រះ​អង្គ និង​ដើម្បី​ចូល​រួម​ក្នុង​រាជ​ពិធី​បុណ្យ​សព​ព្រះ​អង្គ​ដួង​ផង​។ នៅ​ពេល​ជា​មួយ​គ្នា​នោះ​ ព្រះ​អង្គ​ស៊ី​វត្ថា ព្រះ​រាជ​បុត្រ​ទី៣​ របស់​ព្រះ​អង្គ​ដួង ក៏​បាន​យាង​ត្រលប់​ចូល​ស្រុក​វិញ​ដែរ​។

                                  II.     ការតស៊ូរបស់ខ្មែរនៅកម្ពុជាក្រោម

គួរ​កត់​សំគាល់​ថា នៅ​ខាង​ដើម​រជ្ជ​កាល​នៃ​ព្រះ​បាទ​នរោត្ដម ខ្មែរ​នៅ​កម្ពុជា​ក្រោម​បាន​បន្ដ​ការ​តស៊ូ​របស់​ខ្លួន​ប្រ​ឆាំង​នឹង​អំពើ​ឈ្លាន​ពាន​របស់​យួន​ទៀត​។ នៅ​គ.ស. ១៨៥៩ ពួក​យួន​បាន​រៀប​ចំ​គំរោង​ការ​ថ្មី ហើយ​បាន​ទាក់​ទាញ​ពួក​ចាម​ដែល​ភៀស​ទៅ​នៅ​មាត់​ជ្រូក អោយ​ចូល​ខាង​ខ្លួន​​។ ដូច្នេះ​ខ្មែរ​នៅ​កម្ពុ​ជា​ ក្រោម​ត្រូវ​តស៊ូ​ជា​ថ្មី​ទៀត។ លោក​សេនា សួស និង​បក្ស​ពួក​របស់​លោក​បាន​ក្រោក​ឡើង​ប្រ​យុទ្ធ​នឹង​យួន​នៅ​មហា​ទប់ និង ចុង​បល្លង្ក ក្នុង​ខេត្ដ​ឃ្លាំង​។ ក្នុង​រយ​ពេល ៣​ឆ្នាំ​នៃ​ការ​តស៊ូ ខាង​ខ្មែរ​បាន​ទទួល​ជោគ​ជ័យ​ជា​និច្ច ប៉ុន្តែ​អកុសល​នៅ​ទី​បំផុត​លោក​សេនា​សួស ត្រូវ​ទទួល​មរណ​ភាព​ដោយ​ថ្នាំ​បំ​ពុល​របស់​ពួក​ចាម​ដែល​ចុះ​ចូល​ខាង​យួន​។
នៅ​ឆ្នាំ​បន្ទាប់​មក​ទៀត គឺ​នៅ​គ.ស. ១៨៦០ មាន​បង​ប្អូន​ពីរ​នាក់​ឈ្មោះ​សេនា​ទា និង សេនា​មន ​បាន​ក្រោក​ឡើង​ប្រឆាំង នឹង យួន​ទៀត​នៅ​លំពួ​យា ក្នុង​ខេត្ដ​ឃ្លាំង​ដដែល​។ ដំបូង​ទ័ព​ខ្មែរ​ទន់​ដៃ​ជាងត្រូវ​ដក​ថយ​ចូល​ទៅ​ខេត្ដ​ពល​លាវ នៅ​ត្រង់​តំបន់​ត្រាខា​។ ក្រោយ​មក​ក៏​មាន​ជោគ​ជ័យ​វិញ ហើយ​ដេញ​តាម​កំចាត់​ទ័ព​យួន​រហូត​ដល់​ពាម​ពល​លាវ​។ ប៉ុន្ដែ​នៅ​ទី​នោះ​យួន​មាន​ទ័ព​ជំនួយ​មក​ជួយ ហើយ​លោក​សេនា​ទា ក៏​ត្រូវ​ទទួល​មរណ​ភាព​ទៀត ដោយ​ត្រូវ​គ្រាប់​កាំ​ភ្លើង​របស់​ជ្វា​បាញ់​។ សព​របស់​លោក​ត្រូវ​បាន​ដឹក​នាំ​យក​ទៅ​កប់​នៅ​ក្បែរ​វត្ដ​ខ្វែង​បបែល ក្នុង​ភូមិ​ហ៊ឹង​ហូយ​សព្វ​ថ្ងៃ​។

                              III.      ការបះបោររបស់ព្រះអង្គស៊ីវត្ថា ១៨៦១ - ១៨៦២

លោក​មួរា បាន​សរសេរ​ថា ទោះ​បី​ព្រះ​បាទ​នរោត្ដម ទ្រង់​បាន​ទទួល​រាក់​ទាក់ និង​ជួយ​ទំនុក​បំរុង​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ ក៏​ព្រះ​អង្គ​មិន​អាច​បំបាត់​អោយ​អស់​នូវ​ការ​ច្រណែន​របស់​ព្រះ​អនុជ​របស់​ព្រះ​អង្គ​ដែរ​។ ដោយ​ពុំ​មាន​ហេតុ​ផល​អ្វី អោយ​សម​រម្យ​ផង ព្រះ​អង្គ​ស៊ីវុត្ថា បាន​គិត​ថា​ព្រះ​រៀម​ព្រះ​អង្គ​ទាំង​ពីរ ​គឺ ​នរោត្ដម និង ​ស៊ីសុ​វត្ដិ មិន​ត្រូវ​មាន​សិទ្ធិ​ឡើង​សោយ​រាជ្យ​សម្បត្ដិ ដែល​ត្រូវ​តែ​បាន​ទៅ​ព្រះ​អង្គ​ជា​ដាច់​ខាត​។ ម្លោះ​ហើយ​ព្រះ​អង្គ​ក៏​បញ្ចេញ​អាកប្ប​កិរិ​យា រឹង​រូស​មិន​គោរព មិន​ស្ដាប់​ព្រះ​រៀម មិន​ឡើង​គាល់​ព្រះ​រៀម ហើយ​នៅ​ទី​បំផុត​បាន​គេច​បាត់​ពី​រាជ​ធានី​តែម្ដង គ.ស​១៨៦១​។
ចំបាំង​គ្នា​អែង​ក្នុង​ស្រុក​បាន​កើត​ឡើង​ជា​ថ្មី​ទៀត​។ តែ​មិន​បាន​យូរ​ប៉ុន្មាន​ព្រះ​អង្គ​ស៊ី​វត្ថា​បាន​ភៀស​ព្រះ​អង្គ​ទៅ​ប្រ​ទេស​សៀម​ជា​មួយ​អនុជ​នាម​សិរី​វង្ស​។ ទោះ​បី​ព្រះ​អង្ក​ភៀស​ទៅ​ហើយ ក៏​ចំបាំង​នៅ​មិន​ទាន់​ចប់ ព្រោះ​បក្ស​ពួក​របស់​ព្រះ​អង្គ គឺ​ស្នង​សូរ និង កំហែង​យុទ្ធា (អែក​សារ​ខ្លះ​ថា ឈ្មោះ​មនោ​កែវ​)​ បាន​បន្ដ​សកម្ម​ភាព​ទៅ​ទៀត​។ មេ​ដឹក​នាំ​ទាំង​ពីរ​នេះ​បាន​ទៅ​បំបះ​បំ​បោរ​រាស្រ្ដ​នៅ​តំបន់​បា​ភ្នំ​ស្វាយ​រៀង ឯ​ពួក​ចៅ​ហ្វាយ​ខេត្ដ​សឹង​ចុះ​ចូល​ទាំង​អស់​។
ពួក​បះ​បោរ​បាន​លើក​ទ័ព​ទៅ​វាយ​យក​បាន​ក្រុង​ភ្នំ​ពេញ​។ ពេល​នោះ​ដោយ​ពុំ​មាន​ទ័ព​គ្រប់​គ្រាន់ ព្រះ​បាទ​នរោត្ដម​ទ្រង់​ភៀស​ព្រះ​អង្គ​ទៅ​គង់​នៅ​បាត់​ដំបង​សិន​។ រាជ​ធានី​ឧដុង្គ​ត្រូវ​យក​បាន​ទៀត ប៉ុន្ដែ​ចាម​ជ្វា​ដែល​បាន​រត់​ទៅ​មាត់​ជ្រូក​ពី​មុន​បាន​សុំ​សម្ដេច​នរោត្ដម ធ្វើ​ការ​រាជ​ការ​ថ្វាយ ហើយ​ប្រយុទ្ធ​នឹង​ពួក​បះ​បោរ​វិញ​។ ពេល​នោះ​ព្រះ​ចៅ​សៀម​ទ្រង់​អោយ​យាង​សម្ដេច​នរោត្ដម​ទៅ​បឹង​កក​។ ការ​ប្រយុទ្ធ​គ្នា​បាន​បន្ដ​ទៅ​ទៀត​នៅ​ត្រើយ​ខាង​កើត​។ ជោគ​ជ័យ​ត្រូវ​បាន​ទៅ​ខាង​ទ័ព​ព្រះ​នរោត្ដម ដែល​បាន​យាង​ត្រលប់​ចូល​ប្រ​ទេស​វិញ​នៅ​ខែ​មិនា ១៨៦២ ដោយ​មាន​ការ​គាំ​ទ្រ​ពី​ព្រ​ចៅ​សៀម​។ នៅ​ខែ​តុលា ឆ្នាំ​ដដែល យុទ្ធា (មនោ​កែវ) ត្រូវ​គេ​សំលាប់​បាន ឯ​ស្នង​សូរ ត្រូវ​របួស​បាន​ភៀស​ទៅ​ស្រុក​ក្រោម ទៅ​ពឹង​មេ​ទ័ព​បារាំង​នៅ​រោង​ដំរី បារាំង​ក៏​ចាប់​យក​ទៅ​ដាក់​ក្នុង​កោះ​។ ដូច្នេះ​វិបត្ដិ​ក្នុង​រាជ​វង្ស​ក៏​ត្រូវ​ដោះ​ស្រាយ​បាន​ចាប់​ពីពេល​នោះ​មក​។

                              IV.      សន្ធិសញ្ញា ថ្ងៃទី១១ សីហា ១៨៦៣

សន្ធិ​សញ្ញា​នេះ​បាន​បើក​អោយ​បារាំង​មក​តាំង​អាណា​ព្យា​បាល​ភាព​លើ​ប្រទេស​ខ្មែរ​ជា​លើក​ដំបូង​។ តំណាង​អំណាច​របស់​បារាំង​នេះ​បាន​ចោទ​ជា​ចំណាទ​មួយ​ចំពោះ​អ្នក​ប្រវត្ដិ​សាស្រ្ដ ដែល​តែង​តែ​ចោទ​សួរ​ថា តើ​ស្ដេច​ខ្មែរ គឺ​សម្ដេច​នរោត្ដម ទ្រង់​បាន​ហៅ​បារាំង​អោយ​មក​គ្រប់​គ្រង​ស្រុក​ខ្មែរ រឺ​ក៏​បារាំង​ បាន​មក​បង្ខំ​អោយ​ព្រះ​អង្គ​ទទួល​យក​អាណា​ព្យា​បាល​ភាព​របស់​បារាំង​?​
បើ​តាម​អែក​សារ​សៀម (៨-៤៩) គេ​បាន​អះ​អាង​ថា បារាំង​បាន​បង្ខំ​អោយ​សម្ដេច​នរោត្ដម​ធ្វើ​សន្ធិ​សញ្ញា​ដាក់​ប្រ​ទេស​ខ្មែរ​ក្រោម​អាណា​ព្យា​បាល​ភាព​បារាំង ប៉ុន្ដែ​ខាង​បារាំង​បាន​ប្រកែក​ថា ពុំ​បាន​ធ្វើ​ការ​កៀប​សង្កត់​អ្វី​មួយ​ក្នុង​រឿង​នោះ​ទេ ព្រោះ​ថា​ប្រទេស​កម្ពុជា ជា​ប្រទេស​ឯក​រាជ្យ ហើយ​មាន​សិទ្ធិ​ធ្វើ​ការ​ចរ​ចា​តាម​ប្រយោជន៍​របស់​ខ្លួន​។ ដូច្នេះ តើ​ការ​ពិត​ស្ថិត​នៅ​ត្រង់​ណា? យើង​នឹង​សាក​ល្បង​ធ្វើ​ការ​វិនិច្ឆ័យ​ដោយ​ផ្អែក​ទៅ​លើ​ព្រឹត្ដិ​ការណ៍​ដែល​បាន​កើត​ឡើង​​រួច​​មក​ហើយ យើង​បាន​ឃើញ​ថា ព្រះ​ហរិ​រក្ស​រាមា​អិស្ស​រា​ធិប​តី​អង្គ​ដួង ទ្រង់​មាន​បំណង​ចង់​ចង​ស្ពាន​មេត្រី​ជា​មួយ​មហា​អំណាច​អឺរ៉ុប​ណា​មួយ​មាន​បារាំង​ជា​ដើម ដោយ​ព្រះ​អង្គ​មាន​សង្ឃឹ​ថា នឹង​យក​មហិទ្ធិ​រិទ្ធ​របស់​មហា​អំណាច​នោះ​មក​រំដោះ​ប្រ​ទេស​ព្រះ​អង្គ អោយ​រួច​ពី​ក្រញាំ​យួន​និង​សៀម ប៉ុន្ដែ​កាល​ណោះ​បារាំង​ពុំ​បាន​ធ្វើ​អោយ​ព្រះ​អង្គ​សំរេច​ព្រះ​បំណង​បាន​ឡើយ​។
ក្រោយ​មក​ដោយ​យក​លេស​ថា ស្ដេច​យួន​ធ្វើ​ទុក្ខ​បុក​ម្នេញ លើ​រូប​អ្នក​ផ្សាយ​សាសនា​ជាតិ​បារាំង ក៏​បារាំង​បាន​វាយ​យក​កំពង់​ផែ​ទូរ៉ាន Tourane នៅ​ថ្ងៃ​ទី ១ ​ខែ​កញ្ញា ១៨៥៨ រួច​វាយ​យក​បាន​បន្ទាយ​ព្រៃ​នគរ នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១៧ ខែ កុម្ភៈ ១៨៥៩ ទៀត​។ តាម​សន្ធិ​សញ្ញា​ចុះ​ថ្ងៃ​ទី​៥ កក្កដា ១៨៦២ ស្ដេច​ទីឌឹក បាន​ទទួល​ជា​កម្ម​សិទ្ធិ​របស់​បារាំង​នូវ​ខេត្ដ​បៀន​វ៉ា​យ៉ា​ឌិញ ឌិញ​ទឿង​(មេសរ) និង កោះ​ត្រ​លាច ដែល​យួន​បាន​ប្រ​វ័ញ្ច​យក​ពី​ខ្មែរ​ពី​មុន​មក​។ លុះ​បាន​ចូល​មក​នៅ​ជា​អ្នក​ជិត​ខាង​របស់​ខ្មែរ​លើ​ដែន​ដី​កូសាំង​ស៊ីន​ហើយ​ ទើប​បារាំង​បាន​ចាប់​អារម្មណ៍​យ៉ាង​ខ្លាំង​មក​លើ​ប្រ​ទេស​ខ្មែរ​។ រាជ​ការ​អាណា​និគម​និយម​បារាំង​ជឿ​ថា ទន្លេ​មេ​គង្គ​ជា​ផ្លូវ​ទឹក​មួយ​សំខាន់​អាច​អោយ​គេ​ធ្វើ​ការ​ជ្រៀត​ចូល​ទៅ​ក្នុង​ប្រទេស​ចិន​ខាង​ត្បូង​បាន ហើយ​ម្យ៉ាង​ទៀត​គេ​ត្រូវ​រក​មធ្យោ​បាយ​កំចាត់​អោយ​អស់​នូវ​គ្រោះ​ថ្នាក់​ទាំង​ឡាយ ដែល​គំរាម​កំហែង​លើ​អាណា​និគម​ថ្មី​របស់​គេ ជា​ពិសេស​គ្រោះ​ថ្នាក់​មក​ពី​ប្រទេស​សៀម ដែល​នៅ​ខាង​ក្រោយ​នោះ មាន​អធិ​រាជ​នៃ​រាជា​ណា​ចក្រ​របស់​ពួក​អង់​គ្លេស​ថែម​ទៀត​។
គេ​បាន​ដឹង​ថា នៅគ.ស. ១៨៦១ ក្រោយ​ពី​បាន​វាយ​បែក​បន្ទាយ​ព្រៃ​នគរ លោក​អុត្ដម​នាវី​ហ្សា​នើរ Charner បា ន​បញ្ជូន​នាយ​ទាហាន​ម្នាក់​អោយ​ទៅ​ឧដុង្គ ដើម្បី​ធ្វើ​ការ​ទាក់​ទង​នឹង​ព្រះ​រាជា​ខ្មែរ ដើម្បី​ទូល​ប្រាប់​ពី​ជោគ​ជ័យ​របស់​បារាំង​លើ​ទ័ព​យួន ពី​បំណង​របស់​បារាំង​ចង់​តាំង​នៅ​កូសាំង​ស៊ីន និង​ពី​សេច​ក្ដី​សង្ឃឹម​ថា នឹង​អាច​ទាក់​ទង​ជា​មិត្ដ​ភាព​ជា​មួយ​ខ្មែរ​។
ក្រោយ​មក​នៅ​គ.ស ១៨៦២ លោក​ឧត្ដម​នាវី​ត្រី​បូនាដ Bonard ទេសា​ភិបាល​នៃ​ដែន​ដី​កូសាំង​ស៊ីន បាន​ធ្វើ​ដំណើរ​មក​ប្រ​ទេស​ខ្មែរ ដោយ​មាន​បំណង​ចង់​ស្គាល់​ច្បាស់​ពី​ស្ថាន​ភាព​ប្រទេស​នេះ ជា​ពិសេស​ពី​ពួក​មន្រ្ដី​ជា​បរិវារ​នៅ​ក្រុង​ឧដុង្គ ពី​សារៈ​សំខាន់​ក្នុង​វិស័យ​កសិ​កម្ម និង​ពាណិជ្ជ​កម្ម ពី​ទំនាក់​ទំនង​ជា​មួយ​ប្រ​ទេស​សៀម​៘ លោក​ទេ​សាភិ​បាល​ក៏​បាន​ឆ្លៀត​អោ​កាស​នោះ សុំ​ចូល​គាល់​សម្ដេច​រោត្តម ដែល​បាន​ទទួល​លោក​យ៉ាង​រាក់​ទាក់ លោក​បាន​ទៅ​ទស្សនា​ប្រាសាទ​បុរាណ​នៅ​តំបន់​អង្គរ ហើយ​ធ្វើ​ដំណើរ​តាម​ដង​ទន្លេ​មេ​គង្គ​ឡើង​រហូត​ដល់​ល្បាក់​ទឹក​(៤២​)។ លុះ​ត្រលប់​ទៅ​ដល់​ព្រៃ​នគរ​វិញ លោក​បាន​ផ្ញើ​កំនត់​មួយ​ទៅ​ជូន​លោក Chasseloup Laubat រដ្ឋ​មន្រ្ដី​ក្រសួង​ទ័ព​ជើង​ទឹក និង​អាណា​និគម និយាយ​ពី​សិទ្ធិ​របស់​ប្រ​ទេស​បារាំង​មក​លើ​ប្រ​ទេស​ខ្មែរ​។ បើ​តាម​លោក​ ប្រទេស​បារាំង​មាន សិទ្ធិ​លូក​ដៃ​ចូល​ក្នុង​កិច្ច​ការ​ផ្ទៃ​ក្នុង​របស់​ខ្មែរ​ ព្រោះ​ប្រទេស​នេះ​បាន​ទទួល​មត៌ក​ជា​សិទ្ធ​​អធិរាជ​ (droits de suzerai- neté) ប្រ​ទេស​អាណ្ណាម លើ​ប្រ​ទេស​ខ្មែរ ដោយ​មធ្យោ​បាយ​វៀច​វេរ​មួយ ពី​ការ​បញ្ជូល​ដែន​ដី​កូសាំង​ស៊ីន​ជា​កម្ម​សិទ្ធ​របស់​បារាំង​។ ម្យ៉ាង​ទៀត​លោក​ទេសា​ភិបាល​បូនាដ Bonard ក៏​បាន​អោយ​ពត៌​មាន​ដល់​លោក​ Chassloup  Laubat ពី​ការ​ប្រាថ្នា​របស់​សៀម​មក​លើ​ប្រ​ទេស​ខ្មែរ ហើយ​លោក​បាន​សង្កត់​លើ​ការ​ចាំបាច់​របស់​ប្រទេស​បារាំង ត្រូវ​តែ​ការ​ពារអែក​រាជ​ភាព​នៃ​ប្រ​ទេស​នេះ ដែល​មាន​ទាក់​ទង​ទៅ​នឹង​សន្ដិ​សុខ​នៃ​ដែន​ដី​កូសាំង​ស៊ីន​។
នៅ​ឆ្នាំ​បន្ទាប់​មក​ទៀត ១៨៦៣ ក្រោយ​ពី​ត្រូវ​បាន​តែង​តាំង​ជា​ទេសា​ភិបាល​នៃ​ដែន​ដី​កូសាំង​ស៊ីន​ហើយ លោក​ឧត្ដម​នាវី De la Grandière បាន​បញ្ជា​អោយ​លោក​អនុ​នាវី​ឯក​ឌូ​ដា​ដ​ដឺ​លា​ក្រេ ធ្វើ​ដំណើរ​តាម​កប៉ាល់​ឈ្មោះ​យ៉ា​ឌិញ មក​ធ្វើ​សង្កេត​ការណ៍​ផ្សេង​ៗ នៅ​ប្រ​ទេស​ខ្មែរ​ដើម្បី​ផ្ដល់​ពត៌​មាន​ដ៏​ជាក់​លាក់​ដល់​លោក​ទេសា​ភិបាល​។
លទ្ធ​ផល​នៃ​បេស​ក​កម្ម​ចុង​ក្រោយ​នេះ​បាន​បង្ហាញ​អោយ​ឃើញ​ថា សម្ដេច​នរោត្ដម ទ្រង់​មាន​ការ​ចង​ព្រះ​ទ័យ​ល្អ ទៅ​លើ​ប្រ​ទេស​បារាំង​។ ហើយ​ទោះ​បី​មាន​បញ្ជា​ដ៏​​ស្ទាក់​ស្ទើរ​ពី​លោក Chasseloup Laubat ដែល​ប្រាថ្នា​ចង់​រំដោះ​ប្រ​ទេស​ខ្មែរ ទុក​ជា​ប្រ​ទេស​ទ្រនាប់​មួយ​រវាង​ប្រ​ទេស​សៀម ដែល​ទទួល​អិទ្ធិ​ពល​ពី​អង់​គ្លេស និង​ដែន​ដី​កូសាំង​ស៊ីន​ជា​អានា​និគម​របស់​បារាំង​ក៏​ដោយ លោក​ទេសា​ភិបាល​ដីលា​ក្ហ្រង់​និញែ បាន​ធ្វើ​ដំណើរ​ទៅ​ក្រុង​ឧដុង្គ​នៅខែ​សីហា ១៨៦៣​។ បើ​តាម​លោក​មួរា គឺ​ការ​ជ្រៀត​ជ្រែក​របស់​សៀម​ក្នុង​កិច្ច​ការ​ផ្ទៃ​ក្នុង​របស់​ខ្មែរ​នោះ​ហើយ ដែល​ជា​មូល​ហេតុ​ញ៉ាំង​លោក​ទេសា​ភិបាល​អោយ​ទៅ​គាល់​ព្រះ​រាជា​ខ្មែរ​ក្នុង​ពេល​នោះ ព្រោះ​បារាំង​បាន​សង្កេត​ឃើញ​ថា គឺ​តំណាង​សៀម​នៅ​អម​ព្រះ​រាជា​ខ្មែរ​នោះ​ទេ ជា​ព្រះ​រាជា​ខ្មែរ​ពិត​ប្រាកដ​។ ដូច្នេះ​គឺ​ដើម្បី​កំចាត់​អោយ​អស់​នូវឧបាយ​សំងាត់​ទាំង​ឡាយ របស់​សៀម​ដែល​អាច​គំរាម​គំហែង​ដល់​ជំហរ​របស់​បារាំង​នៅ​ឥណ្ឌូ​ចិន ដើម្បី​បង្កើត​អោយ​មាន​សន្ដិ​សុខ​នៅ​ព្រំ​ដែន​នៃ​អានា​និគម​ថ្មី និង​ដើម្បី​ត្រួត​ពិនិត​មើល​នូវ​ដែន​ដី​ខាង​ក្នុង​មួយ​ដែល​ផ្ដល់​ប្រ​យោជន៍​ច្រើន​​ដែល​បារាំង​បាន​តាំង​អានា​ព្យា​បាល​ភាព​របស់​ខ្លួន​លើ​ប្រ​ទេស​ខ្មែរ​។ លោក​ទេសា​ភិបាល​ដឺលា​ក្រ្ហង់​ដិយែ បាន​ទទួល​ហេតុ​ផល​ទាំង​នោះ​យ៉ាង​សព្វ​គ្រប់​ដល់​ព្រះ​រាជា​ខ្មែរ ហើយ​សូម​ព្រះ​អង្គ​ព្រម​ដាក់​ប្រ​ទេស​ខ្មែរ​អោយ​បារាំង​ជួយ​ការ​ពារ​។ សម្ដេច​មិស ទ្រង់​បាន​ថ្វាយ​នូវ​គំរោង​សន្ធិ​សញ្ញា​មួយ ហើយ​ទ្រង់​បាន​ធ្វើ​ការ​ពិភាក្សា​ជា​មួយ​ព្រះ​រាជា​ខ្មែរ ហើយ​នៅថ្ងៃ​ទី​១១ សីហា ១៨៦៣ លោក​ដឺលា​ក្រ្ហង់​និ​ញែ បាន​ចុះ​ហត្ថ​លេខា​ក្នុង​នាម​លោក​ផ្ទាល់ លើ​សន្ធិ​សញ្ញា​មិត្ដ​ភាព​ការ​ការ​ពារ និង​ ពាណិជ្ជ​កម្ម​មួយ​ជា​មួយ​សម្ដេច​នរោត្ដម ដែល​បាន​ទទួល​យល់​ព្រម​ដោយ​មាន​ការ​ញញើត​ញញើម​យ៉ាង​ច្រើន​។
ដូច្នេះ​យើង​ឃើញ​ថា ព្រះ​បាទ​នរោត្ដម​ ពុំ​បាន​ហៅ​បារាំង​អោយ​មក​តាំង​អានាព្យា​បាល​ភាព​លើ​ប្រ​ទេស​ខ្មែរ​ទេ ហើយ​ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​បាន​ទទួល​យក​សន្ធិ​សញ្ញា​ថ្ងៃ ១១​ ខែ​សីហា ១៨៦៣ នោះ គឺ​ទំនង​ជា​មាន​ការ​កៀប​សង្កត់​ដោ យ​មិត្ដ​ភាព ពី​សំណាក់​លោក​ទេសា​ភិបាល​ដឺលា​ក្រ្ហង់​ដិ​យែ​ជា​មិន​ខាន​។ ភស្ដុ​តាង​មួយ​ជាក់​ស្ដែង​ក្នុង​រឿង​នេះ​ គឺ​សារ​លិខិត​មួយ​ដែល​ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​បាន​ផ្ញើ​ទៅ​ថ្វាយ​ព្រះ​ចៅ​សៀម ក្រោយ​ពេល​ដែល​ព្រះ​អង្គ​បាន​លាយ​ព្រះ​ហត្ដ​លេខា លើ​សន្ធិ​សញ្ញា​ខាង​លើ​។ ក្នុង​សារ​លិខិត​នោះ​ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​ត្អូន​ត្អែរ​ថា ព្រះ​អង្គ​ត្រូវ​គេ​បង្ខំ​អោយ​ធ្វើ​សន្ធិ​សញ្ញា​ជា​មួយ​បារាំង​។

                                  V.     តើមានអ្វីខ្លះជា ខសំខាន់ក្នុងសន្ធិសញ្ញាចុះថ្ងៃទី១១ ខែ សីហា ១៨៦៣?

ក្នុង​មាត្រា​ទី​១ មាន​សេច​ក្ដី​ចែង​ថា ព្រះ​ចៅ​អធិ​រាជ​នៃ​ជន​ជាតិ​បារាំង​ នឹង​ផ្ដល់​នូវ​ការ​ការ​ពារ​ដល់​ព្រះ​រាជា​ខ្មែរ​។ ក្នុង​មាត្រា​បន្ដ​បន្ទាប់​មក​ទៀត​មាន​ចែង​ថា ព្រះ​ចៅ​នៃ​ជន​ជាតិ​បារាំង នឹង​តែង​តាំង​រេ​ស៊ី​ដង់​ខ្មែរ​ម្នាក់​អោយ​នៅ​អម​លោក​ទេសា​ភិបាល​នៃ​ដែន​ដី​កូសាំង​ស៊ីន​វិញ​។ ប៉ុន្ដែ​មាន​ការ​តែង​តាំង​កុង​ស៊ុល​ដទៃ​ក្រៅ​ពី​ប្រ​ទេស​បារាំង នោះ​តំរូវ​អោយ​មាន​ការ​យល់​ព្រម​ពី​លោក​ទេ​សា​ភិបាល​កូសាំង​ស៊ីន​ផង​ដែរ​។
ជន​ជាតិ​បារាំង​ដែល​មក​រស់​នៅ​លើ​ទឹក​ដី​ខ្មែរ​ក្ដី ជន​ជាតិ​ខ្មែរ​ដែល​រស់​នៅ​ក្នុង​អធិ​រាជ​ណា​ចក្រ​បារាំង​ក្ដី សុទ្ធ​តែ​មាន​សេរី​ភាព​ពេញ​លេញ​ក្នុង​ការ​ទៅ​មក និង​ក្នុង​ការ​រស់​នៅ​អោយ​តែ​ជន​ជាតិ​ទាំង​នោះ បាន​ទៅ​សុំ​ចុះ​ឈ្មោះ​ច្បាប់​អនុញ្ញាត​ពី​រេ​ស៊ី​ដង់​របស់​ខ្លួន​។ លោក​រេ​ស៊ី​ដង់​បារាំង មាន​សិទ្ធិ​ជំនំៈជំរះ​វិវាទ​ដែល​បាន​កើត​ឡើង​រវាង​ជន​ជាតិ​បារាំង​ និង​ជាតិ​អឺរ៉ុប​ដទៃ​ទៀត​។ ក្នុង​ករណី​មាន​ជំលោះ​រវាង​ជន​ជាតិ​បារាំង នឹង​ជាតិ​ខ្មែរ​វិញ​នោះ នឹង​មាន​មន្រ្ដី​ខ្មែរ​ម្នាក់​នៅ​អម​លោក​រេ​ស៊ី​ដង់​បារាំង​ក្នុង​ការ​ជំនំ​ជំរះ​។
កប៉ាល់​របស់​បារាំង​មាន​សេរី​ពេញ​លេញ ក្នុង​ការ​ធ្វើ​ជំនួញ​ក្នុង​ដែន​ទឹក​ខ្មែរ ដោយ​មិន​បាច់​បង់​ពន្ធ​គយ​អ្វី​ទាំង​អស់ លើក​លែង​តែ​ពន្ធ​លើ​អាភៀន​ចេញ​។ ឯ​កប៉ាល់​ខ្មែរ​វិញ​ក៏​មាន​សិទ្ធិ​គ្រប់​គ្រាន់​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​ជំនួញ​ក្នុង​កំពង់​ផែ​ទាំង​ឡាយ​នៃ​ដែន​កូសាំង​ស៊ីន​វិញ​ដែរ​។ រដ្ឋា​ភិបាល​ខ្មែរ​ត្រូវ​សន្យា​ថា ការ​ពារ​អ្នក​ផ្សាយ​សាសនា ពួក​អ្នក​ប្រាជ្ញ​បារាំង និង​ជន​ជាតិ​បារាំង​ជា​ទូ​ទៅ​ដែល​រស់​នៅ រឺ​ដែល​ធ្វើ​ជំនួញ​ក្នុង​ទឹក​ដី​ខ្មែរ​។ ចំណែក​ឯ​ជន​ជាតិ​ខ្មែរ​ដែល​រស់​នៅ រឺ​ធ្វើ​ជំនួញ​ក្នុង​ទឹក​ដី​កម្ម​សិទ្ធ​បារាំង ក៏​នឹង​ត្រូវ​បាន​ទេសា​ភិបាល​នៃ​ទឹក​ដី​នោះ​ការ​ពារ​វិញ​ដែរ​។
ព្រះ​ចៅ​អធិ​រាជ​នៃ​ជន​ជាតិ​បារាំង​សន្យា​ថា នឹង​រៀប​ចំ​អោយ​ប្រ​ទេស​កម្ពុជា​បាន​ស្ថិត​ក្នុង​សន្ដិភាព​របៀប​រៀប​រយ និង​ការ​ពារ​ចំពោះ​ការ​វាយ​លុក​ទាំង​ឡាយ​មក​ពី​ខាង​ក្រៅ និង​ជួយ​ខ្មែរ​ក្នុង​ការ​ហូត​ពន្ធ​គយ និង​ផ្ដល់​គ្រប់​ភាព​ងាយ​ស្រួល ក្នុង​ការ​ធ្វើ​គមនា​គមន៍​ជា​មួយ​នឹង​សមុទ្រ​។ ជា​ថ្នូរ​វិញ ប្រទេស​កម្ពុជា​ព្រម​អោយ​ជា​សម្ប​ទាន​ដល់​ប្រ​ទេស​បារាំង​នូវ​ដី​ម្ដុំ​ជ្រោយ​ចង្វា ដើម្បី​ស្ថាប​នា​ឃ្លាំង​ផ្ទុក​ធ្យូង ឃ្លាំង​សំរាប់​ផ្ដល់​ស្បៀង​ដល់​កប៉ាល់​បារាំង និង បន្ទាយ​សំរាប់​អោយ​ទាហាន​នៅ​។ ពិសេស​ទៅ​ទៀត​ ដើម្បី​ជា​ការ​ដឹង​គុណ​ចំពោះ​ប្រ​ទេស​បារាំង ដែល​បាន​ផ្ដល់​នូវ​ការ​ការ​ពារ​ដល់​ប្រ​ទេស​កម្ពុជា ខ្មែរ​ត្រូវ​បើក​សិទ្ធិ​អោយ​បារាំង​កាប់​ឈើ ក្នុង​ព្រៃ​ទាំង​ឡាយ​ក្នុង​ព្រះ​រាជា​ណា​ចក្រ ដើម្បី​យក​ទៅ​ស្ថា​បនា​កប៉ាល់​។
សរុប​សេច​ក្ដី​មក យើង​ឃើញ​ថា​ទោះ​បី​ខាង​គូភាគី​ខ្មែរ​ចាញ់​ប្រៀប​ខាង​គូ​ភាគី​បារាំង​ខ្លះ​ក៏​ដោយ ក៏​មាន​មតិ​ភាគ​ច្រើន​យល់​ឃើញ​ថា ខ្មែរ​អាច​ទទួល​យក​សន្ធិ​សញ្ញា​ថ្ងៃ ១១​ខែ​សីហា​១៨៦៣ ព្រោះ​បារាំង​ពុំ​បាន​ដក​ហូត​អំណាច​ពី​ព្រះ​រាជា​ខ្មែរ​នៅ​ឡើយ​។ ប៉ុន្ដែ ទោះ​បី​បារាំង​បាន​សន្យា​ថា នឹង​ការ​ពារ​ប្រ​ទេស​កម្ពុជា​ប្រ​ឆាំង​នឹង​អំពើ​វាយ​លុក​ពី​ក្រៅ​ក៏​ដោយ ក៏​ព្រះ​បាទ​នរោត្ដម​ទ្រង់​បាន​ធ្វើ​សន្ធិ​សញ្ញា​សំងាត់​មួយ​ជា​មួយ​ព្រះ​ចៅ​សៀម​ចុះ​ថ្ងៃ​ទី១ ខែ​ធ្នូ ១៧៦៣ ដោយ​ទទួល​ស្គាស់​ថា ប្រទេស​កម្ពុ​ជា​ជា​សាមន្ដ​រដ្ឋ​របស់​សៀម​ដដែល និង​ដោយ​ព្រម​លះ​បង់​អោយ​ប្រ​ទេស​សៀម​នូវ​ខេត្ដ​បាត់​ដំបង អង្គរ មង្គបុរី ស៊ីសុផុន កំពង់​ស្វាយ និង​ពោធិសាត់​(៤៨)​។ គួរ​គប្បី​ជ្រាប​ថា សន្ធិ​សញ្ញា​សំងាត់​នេះ បាន​ធ្វើ​ឡើង​ក្នុង​ពេល​ដែល​សន្ធិ​សញ្ញា​ថ្ងៃ ១១​ខែ​សីហា ១៨១៣ ត្រូវ​ផ្ញើ​ទៅ​ប្រទេស​បារាំង​សុំ​សច្ចា​ប័ន​ពី​ព្រះ​ចៅ​ណាប់​ប៉ូ​លេ​អុង​ទី​៣ ប៉ុន្ដែ​លុះ​បាន​ទទួល​សន្ធិ​សញ្ញា​ដែល​មាន​សច្ចា​ប័ន​ពី​ព្រះ​ចៅណាប់​ប៉ូ​លេ​អុង​ទី៣​ហើយ​ លោក​ទេសា​ភិបាល​បារាំង​នៅ​កូសាំង​ស៊ីន បាន​តំរូវ​អោយ​ព្រះ​ចៅ​សៀម​បញ្ជូន​គ្រឿង​សំរាប់​រាជ​មក​ឧដុង្គ យ៉ាង​ឆាប់​រហ័ស ដើម្បី​ធ្វើ​ពិធី​អភិ​សេក​ព្រះ​បាទ​នរោត្ដម នៅ​ថ្ងៃ​ទី៣ ខែ​មិថុនា ១៨៦៤​។ បន្ទាប់​ពី​នោះ​រាជ​ទូត​សៀម ត្រូវ​ចាក​ចេញ​ពី​ក្រុង​ឧដុង្គ ហើយ​ព្រះ​ចៅ​សៀម​ក៏​អស់​អំណាច​គ្រប់​គ្រង​មក​លើ​ប្រទេស​ខ្មែរ​ចាប់​តាំង​ពី​ពេល​នោះ​ដែរ​។

                              VI.      ការតស៊ូរបស់លោកអាចារ្យស្វា និងលោពោធិកំបោរ

ទោះ​សន្ធិ​សញ្ញា​ថ្ងៃ ​១១ ខែ​សីហា ១៨៦៣ ដែល​ស្ថិត​លើ​ដិការ ក្នុង​ការ​ផ្ដល់​ប្រយោជន៍​អោយ​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក ក៏​ដោយ​ក៏​មាន​អ្នក​ស្នេហា​ជាតិ​បាន​ក្រោក​ឈរ​កាន់​អាវុធ​ប្រឆាំង នឹង​ការ​ប៉ុន​ប៉ង​របស់​បារាំង​ក្នុង​ការ​ត្រួត​ត្រា​ប្រ​ទេស​ខ្មែរ​ដែរ​។
គួរ​គប្បី​ជ្រាប​ថា បើ​តាម​ឯក​សារ​បា​រាំង រឺ​តាម​ទស្សនៈ​របស់​អ្នក​ប្រ​វត្ដិ​សាស្រ្ដ​បារាំង​ភាគ​ច្រើន គេ​ពុំ​បាន​ចាត់​ទុក​ថា លោក​អាចារ្យ​ស្វា និង​លោក​ពោធិ​កំបោរ ជា​វិរ​ជន​ស្នេហា​ជាតិ​ទេ តែ​គេ​និយម​ទុក​ថា ជា​មេ​ចោរ​ជា​ជន​បោក​ប្រាស់​(៥១) ជា​មេ​ឧទ្ទាម​ទៅ​វិញ​(៩)​។ អ្នក​ប្រវត្ដិ​សាស្រ្ដ​ខ្លះ​ទៀត​បាន​យល់​ថា​ ការ​តស៊ូ​របស់​លោក​អាចារ្យ​ស្វា និង ពោធិ​កំបោរ គឺ​បណ្ដាល​មក​ពី​ជំលោះ​រាជ​វង្ស​វិញ ព្រោះ​គេ​បាន​ឃើញ​ថា លោក​អាចារ្យ​ស្វា​បាន​តាំង​ខ្លួន​លោក​ជា​អង្គ​ភិម ដែល​ត្រូវ​ជា​រាជ​បុត្រ​របស់​ព្រះ​អង្គ​អិម ឯ​ពោធិ​កំបោរ​បាន​តាំង​ខ្លួន​ជា​ចៅ​របស់​ព្រះ​អង្គ​ចន្ទ​។ ប៉ុន្ដែ​មាន​មតិ​ខ្លះ​យល់​ថា ការ​តាំង​ខ្លួន​ដូច្នេះ​គឺ​គ្មាន​បំណង​អ្វី​ក្រៅ​ពី​ទាក់​ទាញ​​អោយ​​ប្រជា​រាស្រ្ដ​ចុះ​ចូល​អោយ​បាន​ច្រើន គឺ​ថា​ធ្វើ​ស្រប​ទៅ​តាម​ចិត្ដ​គំនិត​របស់​ខ្មែរ​ក្នុង​សម័យ​នោះ ដែល​នៅ​គោរព​បូជា​ស្ដេច​ថា ជា​អាទិ​ទេព​នៅ​ឡើយ​(៤៨)​។
បើ​តាម​ឯក​សារ​ខ្មែរ (៥២) និង​តាម​ពាក្យ​ដំណាល​ត​ៗ​មក លោក​អាចារ្យ​ស្វា​នេះ​ជា​ខ្ញុំ​បំ​រើ​របស់​នា​ម៉ឺន​ម្នាក់​ក្នុង​រាជ​ធានីឧដង្គ​។ លុះ​បារាំង​មក​តាំ​អាណា​ព្យាបាល​ភាព​លើ​ប្រ​ទេស​ខ្មែរ​នៅ​គ.ស. ១៨៦៤ លោក​អាចារ្យ​ស្វា បាន​ភៀស​ទៅ​ក​ទ័ព​វាយ​យក​បាន​ខេត្ដ​ទ្រាំង ហើយ​លើក​ឆ្ពោះ​មក​ក្រុង​ភ្នំ​ពេញ​ទៀត​។​ ប៉ុន្ដែ​លោក​ត្រូវ​វាយ​ថយ​ចូល​ទៅ​ខេត្ដ​មាត់​ជ្រូក​។ តាម​សំនូម​ពរ​របស់​លោក​ឌូដា​ដ​ដឺ​លា​ក្ហ្រេ លោក​រូស ជា​ទេសា​ភិបាល​នៃ​កូសាំង​ស៊ីន បាន​ធ្វើ​អន្ដ​រាគមន៍​ដោយ​សុំ​អោយ​អាជ្ញា​ធម៌​យួន​ប្រ​គល់​ខ្លួន​លោក​អាចារ្យ​ស្វា​អោយ​ទៅ​បារាំង​។ ក្រោយ​មក​លោក​ឌូដាដ​ដឺ​លា​ក្រ្ហេ និង​លោក​អនុ​សេនី​ឯក អូប្រាយ​ Obry​ បាន​ធ្វើ​ប្រតិ​បត្ដិ​ការ​សឹក​ដេញ​តាម​ចាប់​លោក​នៅ​ថ្ងៃ​ទី ១៩​ខែ​សីហា ១៨៦៦​។ លោក​ត្រូវ​បារាំង​និ​រទេស​យក​ទៅ​ដាក់​នៅ​កោះ​ត្រលាច រួច​នៅ​កោះ​ឡា​រេ​អុយ​និញ៉ុង La Réunion ហើយ​នៅ​ទី​បំផុត​នៅ​កោះ​អង់​ទីល Antiles​
ចំណែក​លោក​ពោធិ​កំបោរ ជា​ព្រះ​សង្ឃ​មួយ​ព្រះ​អង្គ​មាន​ដើម​កំណើត​នៅ​រោង​ដំរី​។ នៅគ.ស. ១៨៦៥ លោក​ទេសា ​ភិបាល​ដឺឡា​ក្ហ្រង់​ដិ​យែ De la Gradière និង លោក​រូស Roze បាន​ផ្ដល់​មធ្យោ​បាយ​ជា​លុយ​កាក់​អោយ​លោក​រស់​នៅ​ព្រៃ​នគរ ទំនង​ជា​ដើម្បី​ស្រួល​ឃ្លាំ​មើល​សកម្ម​ភាព​របស់​លោក​តែ​ប៉ុណ្ណោះ​។ នៅ​ខែឧសភា ១៨៦៦ លោក​បាន​ភៀស​ចូល​ទៅ​ក្នុង​ខេត្ដ​រោង​ដំរី ហើយ​ក​ទ័ព​នៅ​ទីនោះ​។ នៅ​ខែ​ក្រោយ​មេ​ទាហាន​បារាំង​ពីរ​នាក់​ត្រូវ​អ្នក​ស្នេហា​ជាតិ​សំលាប់​។ ទ័ព​បារាំង​នៅ​ព្រៃ​នគរ​បាន​លើក​ទ័ព​ទៅ​បំរុង​នឹង​កំចាត់​លោក​។ លោក​ក៏​ឆ្លង​ចូល​ទៅ​ប្រ​ទេស​ខ្មែរ ហើយ​នៅ​ខែ​ធ្នូ ១៨៦៦ លោក​បាន​លើក​ទ័ព​ឆ្ពោះ​ទៅ​រាជ​ធានី​ឧដុង្គ និង ភ្នំពេញ​។ បារាំង​បាន​សុំ​ជំនួយ​ទ័ព​ពី​ក្រសួង​ទ័ព​ជើង​ទឹក និង អាណា​និគម ហើយ​ធ្វើ​អន្ដ​រា​គមន៍​ការ​ពារ​ក្រុង​ទាំង​ពីរ​នេះ​។ ប៉ុន្ដែ​នៅ​ខែ​មករា ១៨៦៧ ស្ថាន​ភាព​សឹក និង​នយោ​បាយ​នៅ​ប្រទេស​ខ្មែរ​កាន់​តែ​តឹង​តែង​ឡើង : រាស្រ្ដ​ក្រោក​ឈរ​ប្រឆាំង​បារាំង​គ្រប់​ទី​កន្លែង​។​
នៅ​ថ្ងៃទី​៩ ខែ​មករា ១៨៦៧ បារាំង​សុំ​ជំនួយ​ទ័ព និង​ថវិ​ការ​ថែម​ទៀត​។ នៅ​ខែ​កុម្ភៈ និង​មិនា​នៅ​ឆ្នាំ​ដដែល ទ័ព​បារាំង​វាយ​ឈ្នះ​ទ័ព​លោក​ពោធិ​កំបោរ នៅ​ឧដុង្គ​លោក​ដក​ថយ​ទៅ​នៅ​ខេត្ដ​កំពុង​ស្វាយ តែ​បារាំង​ដេញ​តាម​ចាប់​លោក លោក​ក៏​ថយ​ទៅ​ខាង​ជើង​ទៀត​។
គួរ​គប្បី​ជ្រាប​ថា នៅ​ខែ​មិថុនា ១៨៦៧ ខេត្ដ​ទាំង​៣ គឺ​លង់​ហោរ មាត់​ជ្រូក និង ពាម ដែល​យួន​បាន​យក​ពី​ខ្មែរ​នោះ ត្រូវ​បារាំង​វាយ​យក​បញ្ចូល​ជា​អាណា​និគម​កូសាំង​ស៊ីន​របស់​ខ្លួន​ទៀត ព្រោះ​ខេត្ដ​ទាំង​៣​នោះ ជា​ទី​តាំង​របស់​ពួក​យួន​ដែល​ប្រឆាំង​បារាំង និង​ជួយ​គាំ​ទ្រ​ពួក​អ្នក​ស្នេ​ហា​ជាតិ​ខ្មែរ ក្នុង​ការ​ប្រឆាំង​បារាំង​ដូច​ខ្លួន​ដែរ​។ នៅ​ពេល​នោះ លោក​ពោធិ​កំបោរ​បាន​ធ្វើ​សកម្ម​ភាព​ជា​ថ្មី​នៅ​ខាង​ជើង​ខេត្ដ​រោង​ដំរី និង នៅ​តំបន់​បាភ្នំ​។ ប៉ុន្ដែ​លោក​ត្រូវ​ទ័ព​របស់​ព្រះ​កែវ​ហ្វា​ស៊ីសុ​វត្ដិ រុញ​ច្រាន​អោយ​ភៀស​ទៅ​ប្រទេស​លាវ ហើយ​គេ​សំលាប់​លោក​បាន​ក្នុង​ពេល​ភៀស​ខ្លួន​នោះ នៅ​ថ្ងៃ​ទី​៣០ ខែវិច្ឆកា ១៨៦៧​។ មាន​អែក​សារ​ខ្លះ​ថា លោក​ត្រូវ​គេ​សំលាប់​នៅ​ខែ​ធ្នូ (៧០) ហើយ​រាស្រ្ដ​ដែល​នឿ យ​នាយ​នឹង​​ការ​ជិះ​ជាន់​របស់​លោក​នេះ​ឯង​ដែល​បាន​សំលាប់​លោក​(៩)​។
គួរ​គប្បី​ជ្រាប​ម្យ៉ាង​ទៀត​ថា នៅ​ពេល​ដំណាល​ៗ​គ្នា​នោះ​ គឺ​នៅ​ថ្ងៃ ១៥ កក្កដា ១៨៦៧ ព្រះ​ចៅ​សៀម និង​ព្រះ​ចៅអធិ​រាជ​បារាំង បាន​ធ្វើ​សន្ធិ​សញ្ញា​មួយ​ជា​មួយ​គ្នា​។ តាម​រយ​សន្ធិ​សញ្ញា​នេះ ព្រះ​ចៅ​សៀម​ទ្រង់​ទទួល​ស្គាល់​ជា​ឱឡា​រិក នូវ​អាណា​ព្យា​បាល​ភាព​របស់​បារាំង​មក​លើ​ប្រ​ទេស​កម្ពុ​ជា​។ ចំណែក​ខាង​បារាំង​បាន​សន្យា​ថា មិន​វាយ​យក​ប្រ​ទេស​នេះ​ទៅ​បញ្ចូល​ជា​មួយ​អាណា​និគម​កូសាំង​ស៊ីន​របស់​ខ្លួន ហើយ​ត្រូវ​ទទួល​ស្គាល់​ថា​ខេត្ដ បាត់​តំបង អង្គរ​ និង ស៊ីសុ​ផុន ជា​កម្ម​សិទ្ធិ​របស់​សៀម​ជា​ស្ថាពរ​។ គឺ​នៅ​ឆ្នាំ ១៨៦៧ ដដែល​នេះ​ដែរ​ដែល​ព្រះ​បាទ​នរោត្ដម​ទ្រង់​បាន​លើក​រាជ​ធានី​ពី​ឧដុង្គ​ទៅ​តាំង​នៅ​ក្រុង​ភ្នំពេញ​វិញ​។

                           VII.     ការកែទំរង់លើកដំបូង

នៅគ.ស. ១៨៧០ ព្រះ​កែវ​ហ្វា​ស៊ីសុ​វត្ដិ ព្រះ​អនុជ​ព្រះ​បាទ​នរោត្ដម បាន​យាង​ពី​ព្រៃ​នគរ​ចូល​ប្រទេស​ខ្មែរ​វិញ ហើយ​ត្រូវ​បាន​តាំង​ជា​មហា​ឧប​រាជ​។ នៅគ.ស. ១៨៧៦ ព្រះ​អង្គ​ស៊ីវត្ថា ដែល​ភៀស​ទៅ​សៀម​ពី​មុន​បាន​ត្រលប់​ចូល​ស្រុក​វិញ ហើយ​បំបះ​បំបោរ​រាស្រ្ដ​ម្ដង​ទៀត​នៅ​ត្រង់​បាភ្នំ រំដួល ព្រៃ​វែង​។​ តាម​រាជ​ពង្សាវ​តារ​ខ្មែរ ថា​នេះ​ជា​ឧបាយ​កល​ថ្មី​មួយ​ទៀត​របស់​សៀម​ដែល​បាន​គិត​ថា បើ​បាន​បារាំង​ទំនុក​បំរុង​យូរ​ទៅ មុខ​ជា​ទាម​ទារ​យក​ទឹក​ដី​ដែល​សៀម​បាន​យក​រួច​ហើយ​ទើប​សៀម​អោយ​ព្រះ​អង្គ​ស៊ីវត្ថា​មក​ច្បាំង​ដណ្ដើម​រាជ​។ លើក​នេះ​ទៀត​ព្រះ​មហា​ឧប​រាជ​ស៊ីសុ​វត្ដិ ត្រូវ​ចាត់​អោយ​ចេញ​បង្ក្រាប​បាន​រាប​ទាប​វិញ ដោយ​មាន​ជំនួយ​ទ័ព​បារាំង​ផង​។
លុះ​បាន​សន្ដិ​ភាព​ឡើង​វិញ ហើយ​ក្រោយ​ពី​បាន​ធ្វើ​ទស្សន​កិច្ច​នៅ​ក្រុង​ខ្លះ​ដូច​ជា​ហុង​កុង ម៉ាកាវ កង់​តុង និង ម៉ានីល​(១៨៧២) ដើម្បី​ទ្រង់​ជ្រាប​ពី​វឌ្ឍន​ភាព​ក្នុង​វិស័យ​សេដ្ឋ​កិច្ច និង​សង្គម​កិច្ច នៅ​ភូមិ​ភាគ​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍ ដោយ​សារ​បច្ចេក​ទេស​អ្នក​គ្រប់​គ្រង ពួក​ឈ្មួញ និង​ពួក​អ្នក​ជំនួញ ខាង​ហិរញ្ញ​វត្ថុ​ជា​តិ​អឺ​រ៉ុប និង ក្រោយ​ពី​បាន​ធ្វើ​ការ​ចរ​ចា​ជា​ច្រើន​លើក​ជា​មួយ​អ្នក​ដំណាង​ប្រ​ទេស​បារាំង ទើប​ព្រះ​បាទ​នរោត្ដម ទ្រង់​បាន​សំរេច​ព្រះ​ទ័យ​ថា ត្រូវ​តែ​ធ្វើ​ការ​កែ​ទំរង់​តាម​ព្រះ​រាជ​បញ្ញត្ដិ​ចុះ​ថ្ងៃ​ទី ១៥ ខែ​មករា ១៨៧៧ ដើម្បី​អោយ​ប្រ​ទេស​ជាតិ​បាន​រីក​ចំរើន​លូត​លាស់​ទាន់​សម័យ​នឹង​គេ​។

                       VIII.     បញ្ញត្ដិទាក់ទងនឹងរាជវង្សានុវង្ស

បញ្ញត្ដិ​នេះ​បាន​សំរេច​លុប​ចោល​នូវ​ឋានៈ ជា​ឧភ​យោ​រាជ ឧប​រាជ និង​វរ​រាជ​ជិនី​ព្រម​ទាំង​មន្រ្ដី​ទាំង​៣ សំរាប់​នៃ​ក្សត្រ​ទាំង​៣នេះ ក្រោយ​ពេល​ដែល​ក្សត្រ​ក្នុង​ឋានៈ​នេះ​សោយ​ទី​វង្គត​ទៅ​។ ប្រាក់​បៀរ​វត្ស​នៃ​ក្សត្រា ក្សត្រី​ក្នុង​រាជ​វង្សា​នុ​វង្ស​ ត្រូវ​បាន​តំលើង​ដើម្បី​អោយ​ក្សត្រ​ទាំង​នោះ អាច​មាន​ជីវ​ភាព​រស់​នៅ​ដោយ​សម​រម្យ​ផង​។ ឯ​ប្រាក់​ចំណូល​មួយ​ភាគ​ធំ​ត្រូវ​យក​ទៅ​ចាយ​ក្នុង​កិច្ច​ការ​ប្រ​យោជន៍​រួម​វិញ​។ ព្រះ​មហាក្ស​ត្រិយ ទ្រង់​គង់​នៅ​ជា​ម្ចាស់​នៃ​ដី​ទាំង​ឡាយ​ក្នុង​ព្រះ​រាជា​ណា​ចក្រ ប៉ុន្ដែ​ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​បាន​សន្យា​ថា នឹង​​ពន្យា​រយៈ​ពេល​នៃ​ការ​ជួល​ដី​សំរាប់​ធ្វើ​ស្រែ​ចំការ​អោយ​បាន​វែង​ជាង​មុន​។

                              IX.      បញ្ញត្ដិទាក់ទងនឹងរដ្ឋាភិបាល

មាន​ការ​បង្កើត​ក្រុម​ប្រឹក្សា មួយ​ដែល​មាន​មន្រ្ដី​ជាន់​ខ្ពស់​៥​នាក់ រដ្ឋម​ន្រ្ដី​ដែល​អាច​ពិភាក្សា​កិច្ច​ការ​រដ្ឋ ដោយ​គ្មាន​វត្ដ​មាន​របស់​ព្រះ​រាជា​។ ក្រុម​ប្រឹក្សា​នេះ​ត្រូវ​ទទួល​ភារៈត្រួត​ពិនិត្យ​មើល​ការ​អនុ​វត្ដ​ច្បាប់ សិក្សា​ពី​ការ​កែ​ទំរង់​ចាំ​បាច់ ដែល​ត្រូវ​ធ្វើ និង​ពិនិត្យ​មើល​នូវ​កិច្ច​ព្រម​ព្រៀង​ទាំង​ឡាយ​រវាង​រដ្ឋា​ភិបាល​ និង​ជន​ទាំង​ឡាយ​ណា​ដែល​ចង់​ធ្វើ​អាជីវ​កម្ម​អ្វី​មួយ​ក្នុង​រាជា​ណា​ចក្រ​។

                                  X.     បញ្ញត្ដិទាក់ទងនឹងរដ្ឋបាល

ទឹក​ដី​ខ្មែរ​ទាំង​មូល​ត្រូវ​បែង​ចែក​ជា មណ្ឌល​រដ្ឋ​បាល​ធំ​ៗ​ប្រាំ តាម​ចំនួន​នៃ​រដ្ឋ​មន្រ្ដី​ទាំង​ប្រាំ ដែល​ត្រូវ​គ្រប់​គ្រង​មណ្ឌល​នីមួយ​ៗ​។ ចំនួន​ខេត្ដ​ត្រូវ​បង្រួញ​ពី ៥៧​មក​នៅ​ត្រឹម ៥០​វិញ​។ អំនេះ​ត​ទៅ​ ពួក​នាម៉ឺន​ត្រូវ​ទទួល​ប្រាក់​បៀរ​វត្ស ដែល​មាន​កំរិត​ជាក់​លាក់ ហើយ​ត្រូវ​ហាម​ឃាត់​មិន​អោយ​ធ្វើ​ជំនួញ​។ ពួក​ឧក​ញ៉ា​ហ្លួង​ដែល​មាន​ភារៈ​ទៅ​ត្រួត​មើល ខេត្ដ​នានា​ត្រូវ​លប់​ចោល ព្រោះ​ពួក​នេះ​បាន​ទាញ​យក​ផល​ប្រ​យោជន៍​ពី​ព្រះ​រាជា​ផង និង​ពី​ប្រជា​រាស្រ្ដ​ផង​(៥៣)​។ ម្យ៉ាង​ទៀត​ប្រជា​រាស្រ្ដ​មាន​សិទ្ធិ​ជ្រើស​រើស មេ​ស្រុក មេ​ឃុំ និង ជំទប់ របស់​ខ្លួន​។

                              XI.      បញ្ញត្ដិទាក់ទងនឹងពន្ធដា

គេ​បាន​លប់​ចោល​នូវ​របប​ទារ​ពន្ធ​តាម​ភាស៊ី លើក​លែង​តែ​ភាស៊ី​ខាង​អាភៀន និង​ស្រា​ចេញ​។ ម្យ៉ាង​ទៀត​ពន្ធ​មួយ​ចំនួន​ក៏​ត្រូវ​គេ​លប់​ចោល​ដែរ ជា​ពិសេស​ពន្ធ​លើ​ល្បែង​ស៊ី​សង ដែល​ត្រូវ​ហាម​ឃាត់​ក្នុង​សម័យ​នោះ​។ កំណែន​អោ​យ​ធ្វើ​ការ​ជូន​រដ្ឋ ត្រូវ​រក្សា​ទុក​នៅ​ដដែល ប៉ុន្ដែ​ថេរ​វេលា​ត្រូវ​បន្ថយ​មក​នៅ​ត្រឹម​៩០​ថ្ងៃ​ក្នុង​១​ឆ្នាំ ហើយ​ដែល​គេ​អាច​យក​ប្រាក់​ទៅ​លោះ​បាន​។ ពន្ធ​លើ​ផលិត​ផល​កសិ​កម្ម​ខ្លះ​ដូច​ជា ម្លូ ម្រេច ស្ករ ត្រូវ​បាន​បន្ធូរ​បន្ថយ​(៥៣)​។

                           XII.     បញ្ញត្ដិទាក់ទងនឹងតុលាការ

មាន​ការ​គ្រោង​បង្កើត​នូវ​តុលា​ការ​ជាន់​ខ្ពស់​មួយ ដែល​មាន​មុខ​ងារ​ជា​សាលា​ឧទ្ធរណ៍​។ ពួក​មន្រ្ដី ​ដែល​ទទួល​សំណូក​ពី​គូន​ក្ដី​ត្រូវ​ទទួល​ទណ្ឌ​កម្ម​ជា​ទំងន់​។ ប្រាក់​ពិន័យ​លែង​បាន​ទៅ​ពួក​ចៅ​ក្រម​ទៀត​ហើយ​។ មន្រ្ដី​ប្រភេទ​នេះ​ត្រូវ​ទទួល​ប្រាក់​បៀរ​វត្ស​ដែល​មាន​កំរិត​ជាក់​លាក់ ដូច​មន្រ្ដី​ឯ​ទៀត​ៗ​ដែរ​។ ជីវ​ភាព​របស់​ជន​ជាប់​គុក​ត្រូវ​បាន​រៀប​ចំអោយ​បាន​ប្រសើរ​ជាង​មុន​។

                       XIII.     បញ្ញត្ដិទាក់ទងនឹងទាសភាព

ពួក​ទាសា​ទាសី​ដែល​ត្រូវ​ទៅ​នៅ​បំរើ​ម្ចាស់​បំណុល​អស់​មួយ​ជីវិត​ពី​មុន​នោះ អាច​លោះ​ខ្លួន​អោយ​រួច​ពី​ខ្ញុំ​គេ​បាន​។ ការ​លក់​ដូរ​ពួក​មនុស្ស​ព្រៃ និង កូន​ក្មេង​ត្រូវ​ហាម​ឃាត់​។ ក្រៅ​ពី​បញ្ញត្ដិ​ចុះ​ថ្ងៃ​ទី​១៥ ខែ​មករា ១៨៧៧​នេះ គួរ​កត់​សំគាល់​ថា នៅ​មាន​អនុញ្ញា​មួយ​ចុះ​ថ្ងៃ​ទី​២៨ ខែ​មករា ឆ្នាំ​​ដដែល ហើយ​ដែល​ធ្វើ​ឡើង​រវាង​ព្រះ​បាទ​នរោត្ដម និង​លោក​ទេសា​ភិបាល​កូសាំង​ស៊ីន​។ អនុ​សញ្ញា​នេះ​បាន​បើក​អំណាច​យ៉ាង​ទូលាយ​ថែម​ទៀត​ដល់​តំណាង​ប្រ​ទេស​បារាំង​នៅ​អម​ព្រះ​រាជា​ខ្មែរ ដោយ​អុញ្ញាត​អោយ​លោក​ចូល​រួម​ក្នុង​កិច្ច​ប្រជុំ​ទាំង​ឡាយ​របស់​គណៈ​រដ្ឋ​មន្រ្ដី ដើម្បី​ផ្ដល់​យោ​បល់​ផ្សេង​​​ៗ​បាន​។ ក្នុង​ករណី​ណា​ដែល​មាន​បញ្ហា​សំខា ន់​ៗ​ត្រូវ​ដោះ​ស្រាយ​នោះ វត្ដ​មាន​របស់​តំណាង​ប្រ​ទេស​បារាំង​ជា​ការ​ចាំ​បាច់​។


No comments:

Post a Comment